en_gronare_vardag_veganblogg_matblogg_tinamejri_foretagsfoto_lindarehlin-35.jpg

Hej där....

Välkommen in hos mig. Här blir det gröna recept och alternativa desserter. Lite mindre socker och för det mesta glutenfritt. Men ingen regel utan undantag. Här får smaken styra i första hand.  

Spännande intervjuer och en och annan artikel.

Falafel hemmagjord -  Glutenfri & vegan

Falafel hemmagjord - Glutenfri & vegan

20042015-IMG_2547-1-e1493453747848.jpg

Falafel är riktigt gott

Falafel är riktigt gott & då menar jag den riktiga varianten. Hemma eller på restaurang spelar ingen roll, men det måste vara en nylagad falafel som är frasig på ytan & alldeles len på in sidan. Att mala kikärtor, krydda och sen fritera i olja serverade med fina tillbehör så som såser, hummus & bröd är ingen dum middag alls!

20042015-IMG_2499

Min falafel skopa är inte dum alls, gör alla i samma fina & jämna form.

20042015-IMG_2471

En vitlöksås på Oatly ifraiche, mynta & tahini, vidare så blanda jag Harissa & olivolja. Hos oss är Harissa bordskrydda!! Grönsallad, tomat, gurka, paprika & rödlök. Barnen åt sin falafel med pommes & pitabröd. Maten åt vi direkt tillagad från grillen.

Jag har en  gasplatta i anslutning till grillen & det är super när man vill undvika doften av friterat inomhus.

20042015-IMG_2546

 

Jag maler mina kikärtor i en köttkvarn efter att de legat i blöt i 24 timmar. Jag byter vatten ett par gånger under tiden!

Recept:

FALAFEL ( GF + V )

 

500 gram torkade kikärtor 2 vitlöksolo 1 dl hackad persilja 1/2 dl hackad koriander 2 msk malen spiskummin 1 msk salt 1 msk harissa 1 lök paprikapulver 1 tsk bakpulver

 

(Om man inte har köttkvarn så kör i matberedare istället)

Kör igenom kikärtorna 2 gånger i kvarnen. 1:a gången enbart kikärtor och andra gången så låter man lök, vitlök & färska kryddor gå med. Tillsätt sen resterande ingredienser i färsen och låt den stå kallt medan man gör tillbehören klara. Gör sen bollar som man plattar till något & fritera i ca 180 grader tills de är frasiga och har fin färg.

20042015-IMG_2505

VITLÖKSÅS MED MYNTA

1 Frp Oatly Imat fraiche 1 tsk tahini 1/2 pressad citron 4 - 6 blad mynta ca 2 msk olivolja flingsalt

 

Knivsudd sötning ( agave eller honung ) Mixa 2 msk av oatly imat med resten av ingredienserna ( ej olja & salt ) sen i med resten av oatly & mixa klart. Rör i olja och smaka av med flingsalt. ställ kallt.

 

HUMMUS

400 gram kokta kikärtor 2 klyftor vitlök vatten 2 msk tahini pasta 4 msk pressad citron 1 msk spiskummin salt olivolja Börja med att mixa kikärtor med kallt vatten ca 1 dl & om det behövs ytterligare 1/2 dl, det gör man för att få en lätt och luftig hummus.

När röran är slät så tillsätt övriga ingredienser. Mixa sedan medan man häller ner olivolja i en stråle. Smaka av med salt. Vid servering så ringla över extra olivolja & pudra lite sumak överst.

 

Harissa ca 1/2  - 1 msk rörs ut i olivolja. OBS stark chilipasta som man måste vara försiktig med. Här hos oss så blandar vi 4 -5 msk harissa med olivolja; vi gillar stark mat!    20042015-IMG_2503

När man kombinerar hummus och falafel så tycker jag det är extra viktigt att röran är luftig och lätt. Big no no att hummus är kompakt. När man mixar i vatten så får man just en lätt och luftig hummus.

20042015-IMG_2547

Så värt att göra emellanåt. Friterat eller inte, men åh så gott det kan vara!

 

Receptet är glutenfritt & vegan.  

Fin fortsatt dag önskar jag// Tina

 

 

Polenta, stekt med ramslöksolja, broccoli & sparris

Polenta, stekt med ramslöksolja, broccoli & sparris

Gratäng på  aubergine -  Vegan & glutenfri

Gratäng på aubergine - Vegan & glutenfri