en_gronare_vardag_veganblogg_matblogg_tinamejri_foretagsfoto_lindarehlin-35.jpg

Hej där....

Välkommen in hos mig. Här blir det gröna recept och alternativa desserter. Lite mindre socker och för det mesta glutenfritt. Men ingen regel utan undantag. Här får smaken styra i första hand.  

Spännande intervjuer och en och annan artikel.

Fitness tjejen Eva lyfter på vegankost

Fitness tjejen Eva lyfter på vegankost

Idag ska vi bekanta oss med fitness tjejen Eva som har gjort en fantastisk resa det senaste året. Hon har gått från att vara kock på en "köttig"  krog till att börja tävla i Fitness & det dessutom på ren vegan kost!

Fitness tjejen Eva bevisar att det går

När gick du över till att äta växtbaserat & varför?

Jag har inte alltid varit vegan, sanningen är den att jag har varit en riktig kött älskare. Jag visste inte bättre! Jag arbetade som kock i ca fem år där den animaliska råvaran fanns i överflöd och alltid var i fokus som det "riktiga" proteinet. Det var när jag började som kökschef på en mycket känd kedja, Texas Longhorn, som jag stegvis började få svårt att både tillaga & att äta kött allt mer.

Länge hade jag velat börja äta mer grönt och ta hand om mig själv bättre. Jag tränade hemma; situps och armhävningar varvandes med långa pass vid grillen på helgerna! Vi pratar 12 timmar fredag till söndag. Varje vecka ..... Äta gjorde man inte, utan man avslutade kvällen som man gör i krogbranschen, efter avslutat pass, en stor stark!

Detta leverne började ta på kroppen och jag kände att jag måste ta tag i detta, både för min egen, men också för min son skull. Jag började att träna, välja bort fläsk allt mer & inte långt efter så uteslöt jag även nötkött!

Men det var först när jag träffade min nuvarande fästman som den stora förändringen kom! Det var 2015 och en helt ny värld öppnades upp för mig. Jag trodde jag kunde mycket om kost & träning... men det var här min riktiga resa började.

Jag gick över till vegetarisk kost & gjorde min första tävling! Jag kände mig verkligen fantastisk, men trots en vegetarisk kost & träningen så kände jag mig ofta svullen i magen. Ju mer jag lärde mig om kost & kroppen så förstod jag ännu mer om sambandet mellan svullen mage & mejerier!

Min nya kunskap gjorde att jag plockade bort allt animaliskt, det har nu gått ett år sedan dess och det är något jag aldrig ångrat. Min magen är lugn & fin nu mera!

Var det en svår omställning & påverkade det din träning på något sätt

Man kan säga att det var en övergång som gick successivt, men bara kändes mer och mer rätt. Jag blev starkare & friskare. Min hud & hår fick mer lyster och ögon blev klarare & finare! Å andra sidan kanske det också hör i hop med att man är kär & får dela det man gör, med den man älskar!

Hur kom det sig att du började tävla & hur blir du mottagen i den världen som vegan?

Jag har ända sedan 20 års åldern velat tävla, men inte varit redo, varken mentalt eller fysiskt. Men det var då, våren 2015 som jag tog ett beslut, om att min första tävling skulle bli av, men mer som en morot till att komma i gång. Men efter det har det varit en personlig och rolig resa för min egen del. Vad ens kropp kan klara av, bara man tar hand om den på rätt sätt under en längre tid. Och att få dela med sig av det till er där ute är belöningen för mig.

Att komma ut som vegan i tävlingssammanhang är inte något märkvärdigt.... innan man berättar att man är det! Man pratar inte så mycket med varandra om själva kosten, utan mer hur "tömning och laddning" sista veckan har varit..för er som inte är inbitna fitness fantaster så innebär det att man sista vecka tömmer kroppen på kolhydrater & sedan 24 timmar innan tävling fyller på med kolhydrater. Detta finns det olika teorier på, vad som är bäst & en del av dem är riktigt livsfarliga! 

Men när det då kommer upp att man är vegan så blir det många standard frågorom det eviga proteinet.Samtidigt är många öppna, nyfikna & vänliga!

Däremot tror jag att man medvetet låter bli att lyfta fram veganska atleter i media & sociala medier!  Då det ligger för mycket pengar bakom. Då de flesta tävlingar sponsras av protein "Pulver" tillverkare & det är det animaliska proteinet som är huvudingrediensen. Då är det inte lönsamt att säga eller skriva att vi inte behöver animaliskt protein för att kunna bygga upp våra kroppar.

 Hur ser din träning ut idag?

Ha ha det är tur att jag fick den här frågan idag och inte innan jul, efter min senaste tävling i mitten av oktober så tog jag en vila, från träning och diet för att låta kroppen och knoppen vila lite. Dock så varade den vilan december ut, vilket inteär vad jag hade önskat idag. Nu tränar jag 4 ggr i veckan och de första passen är tunga, då varken flåset eller styrkan är den samma.... plus några extra kilon på det! Så jag känner med er alla som tycker att det är svårt att komma igång.. men ge det tre veckor sen har man skapat sig en vana. En riktigt god vana!

Vad är din främsta proteinkälla som vegan?

Där har vi det, proteinet igen.... mitt primära svar är - det samma som djuren hämtar sitt protein ifrån! Växter! Men även bönor, linser och nötter är något som det äts mycket av. Jag tar även protein tillskott som Hampa, ris och ärtprotein. Som jag blandar i smoothies, gör bars eller blandar med bara vatten. 

Sen förespråkar jag även att man är bara så stark som sitt tarmsystem. Så för att kroppen ska upp så mycket som möjligt och hålla sig frisk så är det viktigt vad man äter i helhet & kontinuerligt. Jag väljer även bort gluten & socker för optimal hälsa!

Hur ser en matdag ut för dig, flera mål & eller mellan mål?

Jag lägger upp min matdag olika, om det är som nu, en uppbyggnads fas eller om jag är inne i en deff period! Vilket jag var i nästan hela 2016 med mina 5 tävlingar! 

Men frukost, två huvudmål och ett kvällsmål är standard. Men nu lägger jag även in 2 stycken mellanmål.

Jag börjar och slutar min dag med hampa protein för den är basisk och det mest fullvärdiga proteinet som kroppen kan ta upp. Lägger till risprotein 1 till 2 gånger om dagen & minst en avokado om dagen. Sen är frukost och lunch beroende på vad jag känner för på dagen.

Jag är ingen "matlåda" människa och har inte ägt en micro på 12 år, då jag vill undvika att värma mat i micro. Vissa livsmedel ska man inte värma upp en andra gång, då det kan ombildas till gifter för kroppen. Dessutom så försvinner mycket näring vid upphettning...tänk då vad som är kvar en andra gång det värms upp! På hösten blir det mycket grytor och soppa, raw food sallader på kål och Tahini. På sommaren frossar jag i broccoli och sparris.. vilket också är det ända som jag nästan uteslutande äter under tävlingsdiet!

 Har du ett stort matintresse & äter ni hela familjen vegan/ vego?

Jag har alltid haft ett stort matintresse och varit väldigt nördig inom detta. Därav att jag säkert blev kock. Men jag har gått ifrån det här med fine dining till att se varje råvara och förädla den. Att respektera smakerna och göra det enkla gott & nyttigt. 

Min sambo har stor kunskap om näring och kroppen. Jag har lärt mig nästan allt via honom, vad som händer med våra kroppar, hur olika livsmedel påverkar vår träningen & oss själva. Med min kombination av att lyfta fram smaker och tillaga maten så har vi en fantastiskt färgpalett här hemma! Sen har jag en son som är 7 år, är nyfiken, frågvis och som de flesta andra ungar äter det mesta bara man får vara med att skära och lägga upp!

 Är omgivningen nyfikna att du tävlar?

Min omgivning är mycket stöttande och stolta över att jag gör, det jag gör! När man själv mår bra med det man håller på med, så påverkar man sin omgivning på ett positivt sätt och då blir responsen detsamma! 

Sen har givetvis många hört av sig, vill veta mer om just träning & att äta veganskt! Det finns tyvärr inte så mycket bra litteratur på svenska, inom detta område; att vara vegan & tävla inom fitness!

Jag är bara otroligt glad och välkomnar alla som har frågor och är nyfikna! 

 Ser du något negativt med en helt växt baserad kost?

Absolut inte, jag ser bara fördelar med en växt baserad kost! För människan, alla djur och vår jord!

Drar du ner på kalorierna som vegan inför tävling?

Vegansk kost skiljer sig som sådan att den innehåller mycket kolhydrater, vilket gör att man får tänka om lite under sin deff!  Men det är så vi växer, att få nya infallsvinklar och jobba mot något, istället för emot!

För att komma ner i en lägre fettprocent, mer än vad som faktiskt är nyttigt, så måste man skära ner på kalorierna. Sen handlar det inte om mängden mat kontra få kalorier, utan vad vi får för dem. Att få så mycket näringsrik mat som möjligt av få kalorier som gör att man orkar med sina träningspass, men även sin vardag. För det är i huvudet som det sliter mest, den sista månaden innan man står på scen. 

Vitamin tillskott, proteinpulver vad äter du & varför?

Som jag nämnde tidigare så tar jag både hampa, ris samt ärtprotein 1- 3 ggr om dagen. Vitaminer äter jag dagligen,  D -vitamin och Multimineral.

Men även bcaa som är aminosyror.

När jag tränar mycket tar jag även magnesium, msm och C-vitamin... Jag har den stora lyckan och äran att ha Holistic som sponsorer, det gör det så mycket lättare för mig, genom det håller jag mig frisk, stark och fylld med energi hela året.

När detta skrivs, har Eva precis blivit inbjuden att tävla i VEGAN FIT FEST IN LAS VEGAS i September 2017.

Lycka till i Las Vegas och stort tack för att du tittade in här!

Av Tina

Raw -  beet burgare till fredagsmiddag

Raw - beet burgare till fredagsmiddag

Rutabaga är Vegetariskt - Mathias Dahlgrens nya restaurang