en_gronare_vardag_veganblogg_matblogg_tinamejri_foretagsfoto_lindarehlin-35.jpg

Hej där....

Välkommen in hos mig. Här blir det gröna recept och alternativa desserter. Lite mindre socker och för det mesta glutenfritt. Men ingen regel utan undantag. Här får smaken styra i första hand.  

Spännande intervjuer och en och annan artikel.

Quinoa är ett fantastiskt glutenfritt alternativ!

Quinoa är ett fantastiskt glutenfritt alternativ!

namnlöst-.jpg

Quinoa fick utgöra bas i min sallad idag! Quinoa mättar & är ett utmärkt glutenfritt alternativ till pasta, ris  & bulgur. Att det är gott gör ju inte saken sämre. Idag fick quinoa samsas med ugnsrostade morötter & kikärtor med smak av Harissa. En sallad som är ordentligt matig & smakrik!

Quinoa är egentligen en ört

Som växer vilt i Sydamerika bl.a Den är naturligt glutenfri & har en bra proteinhalt på 12 g/100 g. För vegetarianer är den en fantastisk råvara som tillför viktiga aminosyror. Personligen äter jag quinoa flera gånger i veckan. Den fyller jag i biffar, har i matiga sallader, gröt & som gryn i soppa. Listan kan göras lång, men detta är ett urval av hur jag använder quinoa.

 

namnlöst-0625

En smakrik quinoasallad med morot & kikärtor!

Här får smakerna komma fram naturligt & med en liten mängd Harissa som ger lite hetta åt kikärtorna. Att rosta kikärtor & använda som topping är ett perfekt sätt att tillföra "Fattig nötter " till en sallad. Kikärtor görs sig ypperligt tillsammans med Harissa.

 

namnlöst-0621

Recept:

HARISSA ROSTADE KIKÄRTOR (V+GF)

  • 2 dl kokta kikärtor
  • 1 - 2 klyftor vitlök
  • ca 1 tsk Harissa
  • salt
  • peppar
  • 1 msk kokosolja
  • paprikapulver
  • citron zest

 

Blötlägg & koka kikärtorna enligt förpackning. Har man tidsbrist så använder man kikärtor på burk/ tetra. Skölj noga & torka lätt med hushållspapper. Smält kokosolja ( smaklös) i en panna & häll i kikärtor. Rör och pressa i vitlök & Harissa. Rör konstant & när kikärtorna börjar poppa ta av från värmen. Krydda med citron zest, paprikapulver, peppar & salt.

 

Koka svart eller röd quinoa, ska bli ca 2 - 3 dl färdig.

 

MORÖTTER ( V+GF)

  • En knippe späda morötter eko
  • salt
  • peppar
  • citron zest
  • olivolja

Skölj & dela morötter på mitten. Lägg morötterna på en plåt. Olja & krydda stek på 175 °C i ca 15 - 20 minuter.

 

 

EXTRA TILLBEHÖR

  • Babyspenat
  • Persilja
  • 1 del vit balsamico
  • 2 del olivolja
  • Näve salta mandlar saltå kvarn

 

Lägg babyspenat, quinoa & kikärtor på ett uppläggningsfat, salta & peppar. Ringla på 1 msk av balsamico/ olivolja. Blanda & lägg på morötterna. Ringla på mer olivolja/ balsamico & hacka persilja & salta mandlar, strö på toppen.

Fantastiskt gott!

Dags för Fredag redan & var tog veckan vägen?

Ha det så fint// Tina

Dagens gästbloggare - Isabel från tastecelebration

Dagens gästbloggare - Isabel från tastecelebration

Thaigryta med zoodles som tar minimalt med tid!