Quinoa är ett fantastiskt glutenfritt alternativ!

namnlöst-.jpg

Quinoa fick utgöra bas i min sallad idag! Quinoa mättar & är ett utmärkt glutenfritt alternativ till pasta, ris  & bulgur. Att det är gott gör ju inte saken sämre. Idag fick quinoa samsas med ugnsrostade morötter & kikärtor med smak av Harissa. En sallad som är ordentligt matig & smakrik!

Quinoa är egentligen en ört

Som växer vilt i Sydamerika bl.a Den är naturligt glutenfri & har en bra proteinhalt på 12 g/100 g. För vegetarianer är den en fantastisk råvara som tillför viktiga aminosyror. Personligen äter jag quinoa flera gånger i veckan. Den fyller jag i biffar, har i matiga sallader, gröt & som gryn i soppa. Listan kan göras lång, men detta är ett urval av hur jag använder quinoa.

 

namnlöst-0625

En smakrik quinoasallad med morot & kikärtor!

Här får smakerna komma fram naturligt & med en liten mängd Harissa som ger lite hetta åt kikärtorna. Att rosta kikärtor & använda som topping är ett perfekt sätt att tillföra "Fattig nötter " till en sallad. Kikärtor görs sig ypperligt tillsammans med Harissa.

 

namnlöst-0621

Recept:

HARISSA ROSTADE KIKÄRTOR (V+GF)

  • 2 dl kokta kikärtor
  • 1 - 2 klyftor vitlök
  • ca 1 tsk Harissa
  • salt
  • peppar
  • 1 msk kokosolja
  • paprikapulver
  • citron zest

 

Blötlägg & koka kikärtorna enligt förpackning. Har man tidsbrist så använder man kikärtor på burk/ tetra. Skölj noga & torka lätt med hushållspapper. Smält kokosolja ( smaklös) i en panna & häll i kikärtor. Rör och pressa i vitlök & Harissa. Rör konstant & när kikärtorna börjar poppa ta av från värmen. Krydda med citron zest, paprikapulver, peppar & salt.

 

Koka svart eller röd quinoa, ska bli ca 2 - 3 dl färdig.

 

MORÖTTER ( V+GF)

  • En knippe späda morötter eko
  • salt
  • peppar
  • citron zest
  • olivolja

Skölj & dela morötter på mitten. Lägg morötterna på en plåt. Olja & krydda stek på 175 °C i ca 15 - 20 minuter.

 

 

EXTRA TILLBEHÖR

  • Babyspenat
  • Persilja
  • 1 del vit balsamico
  • 2 del olivolja
  • Näve salta mandlar saltå kvarn

 

Lägg babyspenat, quinoa & kikärtor på ett uppläggningsfat, salta & peppar. Ringla på 1 msk av balsamico/ olivolja. Blanda & lägg på morötterna. Ringla på mer olivolja/ balsamico & hacka persilja & salta mandlar, strö på toppen.

Fantastiskt gott!

Dags för Fredag redan & var tog veckan vägen?

Ha det så fint// Tina