en_gronare_vardag_veganblogg_matblogg_tinamejri_foretagsfoto_lindarehlin-35.jpg

Hej där....

Välkommen in hos mig. Här blir det gröna recept och alternativa desserter. Lite mindre socker och för det mesta glutenfritt. Men ingen regel utan undantag. Här får smaken styra i första hand.  

Spännande intervjuer och en och annan artikel.

Aubergine - bakad & marinerad i citron

Aubergine - bakad & marinerad i citron

03032015-IMG_0953-1-1.jpg

Jag tycker Aubergine är vansinnigt gott, men det är lite trixigt att tillaga Aubergine behöver faktiskt lite extra omtanke när den tillagas, antingen dryper av olja eller så blir den för torr vid tillagning. Som röra och chutney så fungerar  den utmärkt. Men jag har ett litet fint tips på hur man bäst lagar till den så man slipper de beska & tråkiga.

Aubergine gillar citron!

Jag bakar den, låter den svalna och sen marinerar jag den i citron någon timme! Att marinera aubergine i citron, efter den är tillagad, lärde jag mig när jag  på Jamie Olivers restaurang i Notting Hill i London. De var så gott & något jag gärna numera gör här hemma själv!

03032015-IMG_0953

AUBERGIN ( V+ GF )

 

1 - 2 auberginer

olivolja flingsalt

Tvätta och dela på auberginen mitt i tu. Salta på snittytan & låt ligga att vattnas ur en liten stund. Torka av & olja  och nagga skalet med en gaffel eller kniv.

Lägg  den med snittytan ner på ett bakplåtspapper på en långpanna. Låt den baka i 200 grader i ca 30 - 40 minuter.

03032015-IMG_0942

Låt den svalna helt när den gått klart i ugnen.Hacka en bit röd chili och en liten schalottenlök. Pressa över en 1 / 2 citron för varje hel aubergine man bakar. Låt ligga och marinera i en eller ett par timmar.

Servera med goda tillbehör!

Extra gott som tillbehör är en fin hummus & bakade tomater. Tomater är ju inte i säsong & inte de godaste just nu, men att baka dem i ugnen med en god olja & några valda kryddor, ger dem genast  ett lite lyft & helt ok att tillföra en måltid off säsong. Tomaterna stod inne i ugnen på 90°C  i ett par timmar, lite olivolja, flingsalt & Herb de Provence som ända krydda.

Hummus förekommer flera gånger i veckan här hemma på vårt middagsbord

Då tycker jag att man kan variera sig med smak & kryddor för att inte tröttna på smaken! idag så valde jag att göra en hummus som innehöll soltorkad tomat, vitlök, spiskummin, grön tabasco, citron & tahini. smaka av med en rejäl nypa flingsalt.

Ytterligare så adderade jag bladgrönt, granatäpple & rostade solroskärnor. Jag vispade ihop lite olivolja,  1 msk ajvar och äppelcidervinäger som extra dressing, späd eventuellt med lite vatten. smakade av med salt & peppar. Toppa med hackad persilja. 03032015-IMG_0943

Så goda smaker, jag rekommenderar verkligen att tillaga auberginen på detta vis. Den går att servera med många olika tillbehör som med quinoa, ris, pasta eller varför inte i en wraps  som utflykts mat.

Bara fantasin sätter gränser.

Receptet är glutenfritt & vegan!

Hej så länge // Tina

 

Veggie tofu Hotpot & lansering av Felix Veggie!

Aduki & chokladbollar till mellanmål

Aduki & chokladbollar till mellanmål