en_gronare_vardag_veganblogg_matblogg_tinamejri_foretagsfoto_lindarehlin-35.jpg

Hej där....

Välkommen in hos mig. Här blir det gröna recept och alternativa desserter. Lite mindre socker och för det mesta glutenfritt. Men ingen regel utan undantag. Här får smaken styra i första hand.  

Spännande intervjuer och en och annan artikel.

Granola på bovete en god start - frukost

Granola på bovete en god start - frukost

IMG_4754-e1442523661810.jpg

Granola, där har ni min start på morgonen. Allt som oftast så börjar jag dagen med det &Jag ser till att jag  aldrig står utan min bovete granola.

Granola så lätt att göra själv

Att torka långsamt i torkugn är extra gott, men inte nödvändigt eller någon regel för att lyckas med granola. Det går alldeles utmärkt att göra granola i sin ugn på 50°C och med luckan på glänt. Det är bara sätta en träslev mellan luckan och öppningen så blir det bra.

 

IMG_4754

Jag köpte länge Raw bovete crunch från Renée Voltaire, älskar den. Men faktiskt så gick det ju enkelt att göra sin egen. Jag köpte min, för att jag ville ha min raw & det kändes jobbigt att göra min egen. Men med torkugn här hemma så förändrades allt. Men det är inte nödvändigt att äga en torkugn för att göra egen granola. Man ska absolut inte stoppas av att man inte har en torkugn. Det är så värt att göra sin egen & blir också så bra i en ugn.

Det är verkligen något som jag mer än gärna gör här hemma numera.

Som jag säger så går det ju alldeles utmärkt att göra egen granola i sin vanliga ugn, på max 50°C och luckan på glänt, då är man ju nära raw. Har man bråttom och kanske inte bryr sig så mycket om det är raw eller inte, så rosta granolan på 175 °C tills den är torr & crunchig.

Det finns flera olika varianter av granola, men basen är blötlagd helt skalad bovete, nötter & frön. Bindemedel är linfrö & smaksättningen är pricken över i:t.

Valfria nötter & frön

Frön & nötter tycker jag man väljer efter sin egen smak & tycke!

GRANOLA ( Raw + GF )

På kvällen lägger jag 2,5 dl helt skalat bovete & 2 dl pekannötter i blöt, täck med vatten i en skål.

1 dl bruna linfrö blötläggs i 2 dl vatten.

Detta ska nu ligga över natten.

Smaksättning!

2 msk chai blandning (Köpt på Gryningens hälsokost ) går att byta till kanel 1 tsk vaniljpulver 2 tsk kanel 1/2 tsk kardemumma 2 -3 msk honung, agave eller lönnsirap Nypa flingsalt Russin tillsätt när granolan är färdig kokoschips tillsätt när granolan är färdig

På morgonen så sköljer jag bovete & pekannötterna ordentligt, det är viktigt!

Lägg sen nötter, bovete & linfrön ( OBS skölj inte linfrön, det är det som binder) i en matberedare & tillsätt smaksättningen. kör på pulsknappen några varv.

Bred ut allt på ett paraFlex torkpapper om man använder torkugn eller på 50°C i vanlig ugn på bakplåtspapper på  50°C eller 175°c.

IMG_4767

Smaksättning går att variera efter smak

Smaksättning tycker jag är en smaksak & går att testa sig fram vad som passar var och en. Denna granola har jag även tillsatt torkat äpple. jag skalade 2 äpplen & pudrade på kanel, ingefära & chia blandning sen skar jag små bitar som torkade med i ugnen med granolan.

Jag testar med olika nötter & frön varje gång för att variera mig.

Granola är jättegott med mandelmjölk & banan.

Men oftast så blir det med en tjock & krämig smoothie som den jag åt idag; hallon, mandelmjölk, kardemumma, banan & lite vaniljpulver bland annat

Bryt granolan i bitar, tillsätt russin och kokos chips. Lägg  granolan i en tätslutande burk.

// Tina

 

 

Banan & chokladkaka med Cashewgrädde

Banan & chokladkaka med Cashewgrädde

Morot & kokossoppa med mycket smak - raw food

Morot & kokossoppa med mycket smak - raw food