en_gronare_vardag_veganblogg_matblogg_tinamejri_foretagsfoto_lindarehlin-35.jpg

Hej där....

Välkommen in hos mig. Här blir det gröna recept och alternativa desserter. Lite mindre socker och för det mesta glutenfritt. Men ingen regel utan undantag. Här får smaken styra i första hand.  

Spännande intervjuer och en och annan artikel.

Oatly växtgrädde i pannacotta - Lördags gott!

Oatly växtgrädde i pannacotta - Lördags gott!

IMG_3486-e1492956197699.jpg

Oatly växtgrädde i Lördagens pannacotta. nu har jag testat att göra pannacotta på några olika vis, det känns som jag har hittat ett sätt som fungerar & blir bra. Det är ju inte alltid så lätt att göra klassiska enkla desserter vegan, glutenfria & på det sockerfria. Men man får inte ge sig.

Oatly växtgrädde, agar agar & lite att tänka på först

Nu är ju Pannacotta i sig själv glutenfri, men att byta ut gelatinet kan vara en svårighet om man inte gjort det förut.  Agar agar, Vegeset & gelésocker bland annat är alternativen som finns. Vet man bara hur de ska användas så kan man få till det riktigt bra. Agar agar behöver komma upp i 85°C för att lösas upp, därför är en termometer att föredra. Min erfarenhet av Vegeset är att iallafall en pannacotta blir hård och mindre rolig. Idag har jag gjort min pannacotta på Oatly havregrädde & havremjölk, agar agar pulver, björksocker, vaniljextrakt varken mer eller mindre. Blev den bra? JA, jag tycker den blev jättebra & god inte minst!

 IMG_3481

RECEPT ( V+ GF )

  • 4 dl havregrädde ( oatly eko)
  • 1/2 dl havremjölk
  • 4 msk björksocker/ xylitol ( vanligt socker fungerar ju också )
  • 2 kapsyler vaniljextrakt
  • 2 krm Agar agar pulver 
Blanda grädde, mjölk, socker & vispa i agar agar. Ställ kastrullen på plattan ( medium värme ) och rör hela tiden, ha gärna en termometer till hands och tempa så du vet att vätskan når 85°C. Låt sjuda under omrörning i ca 3 - 4 minuter. Rör slutligen i 2 kapsyler vaniljextrakt. Häll upp i fyra glas eller skålar & ställ i kylen. Det måste stå minst 2 timmar för att sätta sig. Jag tycker att vaniljextrakt är att föredra & det finns ingen eftersmak av havre i den här pannacottan.

RABARBERKOMPOTT

  • Ca 2 rabarberstjälkar (300 gram skalade & hackade )
  • 1 dl björksocker
  • vaniljextrakt
  • Ev. ca 2 droppar stevia

 

Låt rabarbern och sockret smälta på medium värme & rör i mellan åt. Det tar ca 20 minuter att koka klart. Det ska bli lite små mjuka bitar kvar i kompotten. Blanda i vaniljextrakt & smaka av med Stevia droppar eventuellt.
Jag tycker lite rostad mandel blir perfekt att ha på toppen, för att det ska bli lite olika textur när man äter.
Ha en fin kväll!
//Tina
Sommar tårta -  Limekräm & jordgubbar

Sommar tårta - Limekräm & jordgubbar

Burger Bonanza med quorn