en_gronare_vardag_veganblogg_matblogg_tinamejri_foretagsfoto_lindarehlin-35.jpg

Hej där....

Välkommen in hos mig. Här blir det gröna recept och alternativa desserter. Lite mindre socker och för det mesta glutenfritt. Men ingen regel utan undantag. Här får smaken styra i första hand.  

Spännande intervjuer och en och annan artikel.

SUMMER ROLLS & KRISPIGA GRÖNSAKER!

Summer rolls med quinoa & krispiga grönsaker är dagens middag! Det är min typ av mat, visst är det lite förberedelse, först skära grönsaker & göra en god dipp! Men när det är gjort går det fort att svänga ihop dem! Det är också trevligt att duka upp & var och en gör sin egen Summer Roll! Det är alldeles utmärkt mat så här års & jag skulle inte ha problem att äta det varje dag!

Summer rolls går att variera i massor!

Det går att fylla med enbart krispiga grönsaker! Idag valde jag att även ha i quinoa! Det ökar på mättnaden & proteinet!

 15052015-IMG_3058

Jag kokade först quinoa som jag sen smaksatte!

 

QUINOA  ( GF + V )

2,5 dl kokt quinoa Svart 1 tsk risvinäger 1 tsk sesamolja 1/2 tsk tamari 1/2 tsk ume pasta

 

Låt först quinoan kallna, blanda ihop marinaden & vänd ner i quinoan.

Skär sen valfria grönsaker i stavar.
 15052015-IMG_3041

Mitt val av grönsaker

Mango avokado baby spenat färsk vår lök orange paprika gurka koriander mynta

 

Skär dessa i jämnstora stavar. Lägg upp allt på rad på en bricka.
15052015-IMG_3036

 HUR GÖR MAN:

1) Koka upp vatten och häll i en stekpanna, lägg en kökshandduk på en skärbräda.
2) Lägg sen ett rispapper ark i stekpannan med varmt vatten i ca 30 sekunder.
3) lyft upp rispappret och lägg på kökshandduk.
4) Lägg några blad koriander, baby spenat & quinoa. Fortsätt sen med övriga grönsaker & rulla i hop dem.
5) Lägg dem sen på en skärbräda eller fat medan man gör klart dem efter hand.
15052015-IMG_3052

Dipsås ( V + GF )

1/ 2dl tamari 1 - 1/2 msk sesamolja lite pressad lime koreansk chiliflingor lite riven ingefära skivad sallads lök

 

Blanda samman & häll i en skål.
15052015-IMG_3059
Lägg upp rullarna på ett uppläggningsfat. Man kan dela dem på mitten eller behålla dem hela & strö på lite furikake. Om man inte har furikake så kan man rosta lite sesamfrön istället.
Krispigt, fräscht  & gott! Egentligen så fungerar vilka grönsaker som helst, det är en smaksak vad man gillar & vill ha! De klarar sig i kylen över natten om man får något över! Hos mig går det åt på en gång!
Denna rätt är Glutenfri & vegan !
Hoppas ni har en fin Fredag Kväll // Tina
Lime cheesecake - Raw food

Lime cheesecake - Raw food

Lime & chokladbollar till tre fikat

Lime & chokladbollar till tre fikat