Falafel hemmagjord - Glutenfri & vegan

20042015-IMG_2547-1-e1493453747848.jpg

Falafel är riktigt gott

Falafel är riktigt gott & då menar jag den riktiga varianten. Hemma eller på restaurang spelar ingen roll, men det måste vara en nylagad falafel som är frasig på ytan & alldeles len på in sidan. Att mala kikärtor, krydda och sen fritera i olja serverade med fina tillbehör så som såser, hummus & bröd är ingen dum middag alls!

20042015-IMG_2499

Min falafel skopa är inte dum alls, gör alla i samma fina & jämna form.

20042015-IMG_2471

En vitlöksås på Oatly ifraiche, mynta & tahini, vidare så blanda jag Harissa & olivolja. Hos oss är Harissa bordskrydda!! Grönsallad, tomat, gurka, paprika & rödlök. Barnen åt sin falafel med pommes & pitabröd. Maten åt vi direkt tillagad från grillen.

Jag har en  gasplatta i anslutning till grillen & det är super när man vill undvika doften av friterat inomhus.

20042015-IMG_2546

 

Jag maler mina kikärtor i en köttkvarn efter att de legat i blöt i 24 timmar. Jag byter vatten ett par gånger under tiden!

Recept:

FALAFEL ( GF + V )

 

500 gram torkade kikärtor 2 vitlöksolo 1 dl hackad persilja 1/2 dl hackad koriander 2 msk malen spiskummin 1 msk salt 1 msk harissa 1 lök paprikapulver 1 tsk bakpulver

 

(Om man inte har köttkvarn så kör i matberedare istället)

Kör igenom kikärtorna 2 gånger i kvarnen. 1:a gången enbart kikärtor och andra gången så låter man lök, vitlök & färska kryddor gå med. Tillsätt sen resterande ingredienser i färsen och låt den stå kallt medan man gör tillbehören klara. Gör sen bollar som man plattar till något & fritera i ca 180 grader tills de är frasiga och har fin färg.

20042015-IMG_2505

VITLÖKSÅS MED MYNTA

1 Frp Oatly Imat fraiche 1 tsk tahini 1/2 pressad citron 4 - 6 blad mynta ca 2 msk olivolja flingsalt

 

Knivsudd sötning ( agave eller honung ) Mixa 2 msk av oatly imat med resten av ingredienserna ( ej olja & salt ) sen i med resten av oatly & mixa klart. Rör i olja och smaka av med flingsalt. ställ kallt.

 

HUMMUS

400 gram kokta kikärtor 2 klyftor vitlök vatten 2 msk tahini pasta 4 msk pressad citron 1 msk spiskummin salt olivolja Börja med att mixa kikärtor med kallt vatten ca 1 dl & om det behövs ytterligare 1/2 dl, det gör man för att få en lätt och luftig hummus.

När röran är slät så tillsätt övriga ingredienser. Mixa sedan medan man häller ner olivolja i en stråle. Smaka av med salt. Vid servering så ringla över extra olivolja & pudra lite sumak överst.

 

Harissa ca 1/2  - 1 msk rörs ut i olivolja. OBS stark chilipasta som man måste vara försiktig med. Här hos oss så blandar vi 4 -5 msk harissa med olivolja; vi gillar stark mat!    20042015-IMG_2503

När man kombinerar hummus och falafel så tycker jag det är extra viktigt att röran är luftig och lätt. Big no no att hummus är kompakt. När man mixar i vatten så får man just en lätt och luftig hummus.

20042015-IMG_2547

Så värt att göra emellanåt. Friterat eller inte, men åh så gott det kan vara!

 

Receptet är glutenfritt & vegan.  

Fin fortsatt dag önskar jag// Tina