Reportage & artiklar

Algolja och vegan – behövs extra tillskott

Behövs algolja som extra tillskott när man äter en helt växtbaserad kost. Ja som Vegan så måste man läsa på lite om vad man bör få i sig, för att täcka upp alla nödvändiga näringsämnen. Min övertygelse är att man faktiskt inte helt fullt ut kan täcka det med enbart kost. Några tillskott måste man tillföra för att säkra att man får i sig allt man behöver.

Jag tycker inte det är ett problem. Framförallt om man väljer att vara vegan på grund av djur och miljöfrågor.

Algolja då?

 

Vanliga tillskott som nämns är ju B12 & Vitamin D, men algoljan är ett tillskott som man också bör uppmärksamma!

 

Omega 3 fetter är en grupp essentiella fettsyror som är av vikt att vi får i oss via kosten. De viktigaste är de Marina omega – 3 fetterna  EPA & DHA, de finns särskilt i fet fisk & som vegan så får man m.a.o. inte det via kosten. I dagens fisk, den som är vildfångad, så får man också i sig tungmetaller & miljögifter! Utfiskningen ett hot eller snarare ett faktum! Den omega 3 som man köper baserad på fiskolja är omvägen till algoljan. Det är algerna som matar fisken med det nyttiga fettet. Därför går man direkt på källan när man äter algolja som kosttillskott, så även den som äter blandkost borde välja algolja för en hållbar utveckling.

Den algolja man köper är odlad, ren från miljögifter & tungmetaller!

Utöver ett tillskott på algolja så är en kallpressad ekologisk rapsolja, linfröolja & valnötter goda kompisar att ha till hand i köket! Dessa innehåller omega 3. Rapsolja & linfröolja ska inte hettas upp, utan är utmärkta att göra dressing på!

Algoljan är smart, odlas kontrollerat & är hållbart för utvecklingen.

Det var allt från mig just nu// Tina

Relaterade inlägg

Lämna en kommentar